facebook pixel

Der er i dag flere hundredetusinde mennesker i Danmark der benytter en eller anden form for online kontaktformidling, og hvis du overvejer at komme i gang med at søge en partner på internettet, er du måske kommet i tvivl om hvilken form for kontaktformidling der passer bedst til dig.

Når man går i gang med at søge efter en egnet online dating hjemmeside finder man hurtigt ud af at de forskellige sider beskriver sig selv på mange forskellige måder. Nogle kalder sig for kontaktformidling, andre bruger termen kontaktannonce.

For at hjælpe dig på vej, vil vi her gennemgå de forskellige typer og beskrive hvad forskellen på de to er, og hvilke fordele og ulemper de har.

Kontaktannoncer

En kontaktannonce portal er det der almindeligvis bliver kaldt en dating hjemmeside, hvor singler selv opretter en profil med en beskrivelse af dem selv og eventuelle billeder, i søgen efter en partner.

Man skal så selv søge blandt de andre profiler der er blevet oprettet på den pågældende dating hjemmeside og/eller besvare de mails man modtager fra dem der er interesseret i ens profil.
Dette kan være meget tidskrævende, da der bogstavelig talt kan være hundredetusinder af profiler, alt efter hvilken dating side man benytter sig af, og det kan være nemt at overse nogle der måske kunne være egnet for dig. Med så mange profiler er det umuligt at læse alle igennem.

Fordelen ved en kontaktannonce portal er, at den ofte er gratis eller meget billig at benytte. Alt efter hvilken brug du gerne vil gøre af en dating hjemmeside, kan det betragtes som både en ulempe eller fordel, at der er mange der bruger disse gratis portaler til at finde et kortere varende forhold, måske endda bare end enkelt date, i stedet for et varigt forhold.

Ulemperne ved en dating side der benytter sig af kontaktannoncer, er at alle kan se din profil. Da det er gratis at oprette en profil og se alle andre der har lavet en profil, er der en god sandsynlighed for at din profil eller dit foto bliver genkendt af familie, venner eller bekendte, og det er du måske ikke interesseret i.

Da der ikke er nogen form for kontrol af de oplysninger man giver ved oprettelsen af en profil, er der også en hel del falske profiler at finde på disse dating hjemmesider. En falsk profil er en profil hvor der ikke er en ”rigtig” person bag, men som er oprettet med forskellige formål. Et af disse formål kan være at få dig til at betale for at være medlem af dating siden, så hvis du benytter dig af disse kontaktannoncer, så vær opmærksom på hvem der skriver til dig.

Hvad skal jeg vaelge af dating?
Kontaktformidling

Kontaktformidling er også kendt som matchmaking. Lige som ved en kontaktannonce, opretter man en profil og udfylder et spørgeskema der varierer meget i typen af spørgsmål, fra dating side til dating side. Nogle typiske spørgsmål er omkring udseende, interesser og hvad du leder efter hos en partner.

Når du har udfyldt dette skema, bliver det gennemgået ved hjælp af særlige matchmaking programmer, der sammenligner dine svar med potentielle partneres spørgeskema, og derefter foreslår egnede partneremner til dig.

Du tænker måske at det er mere tiltrækkende selv at være i stand til at søge blandt profilerne efter en egnet partner, men denne metode har flere fordele for dig.

Den måske mest oplagte fordel for dig er at du kan bevare din anonymitet, da kun de profiler der bliver udvalgt af kontaktformidlingen kan se og læse din profil. Da de oplysninger man giver ved oprettelsen af en profil ligeledes ofte bliver tjekket, er du mere sikker på at de oplysninger du modtager om eventuelle partnere svarer til virkeligheden og at der ikke er ret mange falske profiler (om nogen overhovedet).

En anden stor fordel er, at dine potentielle partnere bliver udvalgt for dig ved en formidlingsproces der er baseret på psykologiske og personlige kriterier, hvilket giver en høj succesrate og du undgår at overse egnede partneremner ved selv at skulle søge gennem profilerne.

Det der i første omgang ser ud som ulempen ved kontaktformidlings sider er prisen. Den højere pris kan imidlertid ses som, om ikke en garanti, så i det mindste en indikation af at de mennesker der opretter en profil er mere seriøse i deres søgning efter en partner.

Da det ofte koster mellem 1000-2000kr. om for 3-6 måneder at være medlem af en kontaktformidlings hjemmeside, betyder det at de singler der benytter siden er mere interesseret i at udfylde spørgeskemaet korrekt, og dermed er chancen for at du finder den rigtige partner også meget højere.

Hvorfor overhovedet bruge online dating?

Kontaktformidling eller kontaktannoncer?Nu spørger du måske dig selv hvorfor du overhovedet skal bruge online dating. Er det ikke bedre at finde en partner på den gode gammeldags måde ved at gå i byen og til fester?

 

Det er rigtigt at der er en helt anden umiddelbar kontakt ved et ansigt-til-ansigt møde, men hvor tit sker det? Det er ikke mange af os der har tid til at dyrke et tidskrævende og omfangsrigt udeliv i søgen efter en partner, og de gange vi er i byen er det som regel de samme steder og med de samme mennesker vi plejer at gå ud med, så det er svært at forestille sig at udfaldet bliver et andet end sædvanligt.

Hvis du ikke er en udpræget ”modeltype” eller måske har et par år på bagen, daler chancen for succes med at finde en partner desværre betydeligt. Dette faktum kommer du udenom ved at oprette en profil på en kontaktformidlings hjemmeside, hvor din måske kommende partner bliver udvalgt efter at jeres personlighed og interesser passer til hinanden.

Dette er grunden til at kontaktformidlings sider har langt større succes end kontaktformidlings sider. På en kontaktformidlings side er der tendens til at folk ser billeder først og fremmest, og kun læser profiler hvis billederne er ”interessante” nok.

Da du bliver præsenteret for eventuelle partnere ud fra kompatibilitets kriterier, kan der desuden lægges grund for et nyt venskab, hvis det ikke ender med et partnerskab.